Innenfor rammen av programmet utføres
forskning om bl.a. hvordan teknologien påvirker individer, livsstil,
kultur og regional identitet. I regi av PICT er det også initiert
hovedfags- og doktorgradsprogrammer. Kjernedisiplinene er administrasjon,
geografi, "politics", sosiologi, økonomi og sosialantroplogi. Merkelig
nok - eller kanskje som ventet? - glimrer de humanistiske fagene ved sitt
fravær. Dette skyldes nok at programmet finansieres hovedsakelig
av Economic and Social Research Council.
I sitt foredrag knyttet Gardner arbeidet
i PICT til påfølgende tema i sesjonen. Han pekte på
sammensmeltingen mellom edb, telekommunikasjon og kringkasting, og at vi
nå er vitne til det totale elektroniske miljøet. Virtuelle
miljøer (dvs. edb-genererte kunstige miljøer) slik som "det
elektroniske universitet" har en enorm visuell påvirkningskraft.
Virtuelle virkeligheter utfordrer også vårt syn på kunst,
ettersom det f.eks. er mulig å spasere gjennom bygninger som ikke
eksisterer.
Det visuelle inntrykket gitt av en
virtuell virkelighet skaper også et behov for nye språklige
redskaper til bruk ved formidling - en erfaring jeg gjorde ved forsøk
på å gjengi i det minste inntrykk fra data-animasjonsfilmene
som deretter ble vist.
Filmprodusenten Franz Kluge
viste to slike filmer - "Journeys to Nothingness" og en om en vandring
i Berlin etter et atomangrep - hvori arkitektoniske former brukes som metaforer.
I både emne og uttrykk var disse helt i Kafkas ånd. Kluge påpekte
at ettersom emnene er så urealistiske, passer datagrafikk utmerket
til å utforme det visuelle uttrykket. Han betrakter ikke datamaskinen
som et middel til å fortelle en historie - han bruker den hvis han
har et innhold som lar seg uttrykke/visualisere ved hjelp av den.
Mediekunstneren Jürgen Claus
presenterte "The Animated Vision Machine", en video-forestilling som ga
noen eksempler fra de senere årene på hva han betegnet som
"grensesnitt mellom visuell kunst og datamaskinen". Forestillingen var
delt i tre:
Compuformance omfattet en
blanding av video og data-animasjon som forener det visuelle og bevegelse
innen teater, dans og "performance".
The Memory of Electronic Spaces
bestod også av kunstverk hvor både video og data-animasjon
er benyttet. Disse viser et slektskap med hypermedia, særlig ungareren
Tamás Waliczkys "Pictures", som kan brukes interaktivt av andre
kunstnere.
The "A-B-C" Project: Art-Biosphere-Computer
er Claus' eget prosjekt, hvor han utforsker ideer om en ny form for interaksjon
mellom mennesker og maskiner som er basert på naturlover. Claus mener
at det er de kunstneriske fenomenene som skaffer oss materiale som gjør
oss i stand til å finne betydningsfulle metaforer innen sosiale,
kulturelle, geografiske, geopolitiske og elektroniske endringer. Han viste
sin meget avanserte "Solar Energy Sculptures" samt "Solar Expert System",
en "skissebok med ideer" som det kan arbeides med interaktivt.
Claus vil tydeligvis formidle et
budskap som skal bidra til å rette oppmerksomheten mot de mer "menneskelige"
verdiene. I denne sammenhengen innebærer imidlertid ofte bruken av
edb for å framstille kunstverk en selvmotsigelse, ettersom resultatene
nesten alltid gir et svært kaldt, teknisk inntrykk. En blir unektelig
fascinert av å se hvordan kunstnere utnytter avansert programvare
i sine produksjoner, men fascinasjonen er av intellektuell art, den springer
ut av et kjølig, observerende blikk, ikke en følelsesmessig
opplevelse. Et unntak her er en data-animasjonsfilm av Dean Winkler
som Claus også viste. Denne var ikke bare noe av det mest avanserte
jeg har sett - den var også utrolig vakker, en sann estetisk nytelse.
AUTOMATIC GENERATION OF TEXTS WITHOUT USING COGNITIVE MODELS: TELEVISION
NEWS
Det faglig sett mest oppsiktsvekkende foredraget jeg overvar under hele
konferansen ble holdt av Ulrich Schmitz, Universität Duisburg.
Schmitz fengslet tilhørerne med resultatene av sine språklige
analyser av fjernsynsnyheter. Han har brukt tradisjonelle metoder for lingvistisk
analyse og statistikk på to måneders sendinger av en tysk "dagsrevy"
(110.000 ord), og fant at nyhetsmeldingene er bygget opp ifølge
kun 38 lingvistiske "trekk". Meldingene settes sammen av mer eller mindre
ferdige språklige enheter og kan deles inn i 14 temakategorier som
"reiser og møter" og "død, ulykke og dårlig vær".
Nyhetsspråket er så ensformig at det faktisk kan produseres
automatisk uten bruk av kompliserte kognitive AI-modeller.
Schmitz forklarte hvordan hele teksten
til en tysk "dagsrevy" kan produseres i 10 trinn ved hjelp av et Prolog-program
sammen med en databank med bl.a. stadig oppdaterte person- og stedsnavn
og et leksikon med syntagmatiske strukturer. Dermed kan det lages en "nyhetsmaskin"
som vil være i stand til å spy ut "aktuelle" meldinger langt
ut i neste århundre!
Prosjektets resultater kan selvfølgelig
også fungere som basis for en kritikk av den aktuelle tyske dagsrevyens
forenklede og stereotype formidling av nyheter. Med Schmitz' ord - enkel
kunstig intelligens kan enten erstatte naturlig dumhet eller avsløre
den. Analysen viser også ifølge Schmitz hvor enkelt det kan
være å programmere en datamaskin til å overta menneskelig
reproduksjon av kunnskap.
DEMONSTRASJONER
WIZDOM
Demonstrasjonene på konferansen var svært dårlig organisert
- det var ofte umulig å finne ut av hvor og når de egentlig
skulle finne sted. Jeg lyktes imidlertid i å få personlig veiledning
i bruk av demo-versjonen av WIZDOM, et undervisningsprogram for
engelsk på PC, utviklet av en tysk universitetslektor sammen med
tre studenter. Pakken kombinerer tekstbehandling med leksikon-støtte
og undervisningsprogrammer. Leksikonet - VIRTEX - omfatter 7000 ordstammer
og er raskt tilgjengelig uansett hvilken oppgave brukeren til enhver tid
utfører. I tillegg til å gjenfinne enkeltord eller ord i kontekst
gis det en fullstendig morfologisk analyse av hvert ord og en oversettelse
til tysk eller spansk. VIRTEX kan også gjøre nytte av kollektive
morfologi-baserte søkefunksjoner (f.eks. "finn alle flertallssubstantiver").
Leksikonet kan utvides etter behov.
Teksteditoren tillater brukeren å
konvertere en eksisterende tekst (opptil 30 sider) til øvinger slik
som utfyllings- og flervalgsoppgaver og spørsmål som må
besvares. FLINGER genererer øvinger enten automatisk eller interaktivt.
Brukes denne komponenten automatisk, forutser den feil, og den gir definisjoner
av synonymer samt morfosyntaktiske forklaringer og en detaljert evaluering
av svarene. WIZDOM har også en spill-komponent som fungerer som en
morsom form for vokabulartrening.
I skrivende stund er WIZDOM versjon
1.0 allerede utgitt. Det koster DM 789,- fra KWINTUS Software, c/o Dr.
J. Handke, Robert-Lütters-Weg 3, 5600 Wuppertal 12.
MACENGLISH
MacEnglish består av flere programmer på CD-ROM: Inform
(hverdags-konversasjon), Executive English (forretnings-konversasjon)
og Pronunciation Plus (uttale-trening). Inform er lagt opp
som et tidsskrift, hvor hvert nummer inneholder artikler om ulike aspekter
ved amerikansk kultur. I tilknytning til artiklene får studenten
høre amerikanere snakke om emnene. Det er mulig å "delta"
i konversasjonen ved å ta opp og spille tilbake sin egen stemme.
Dette foregår ved hjelp av MacEnglish Sound Center, en lydkontroll-boks
som kobles til Macintosh'en. (Denne var dessverre ikke i drift da jeg skulle
prøve ut systemet). Opplegget inkluderer også flervalgs- og
rett-eller-galt spørsmål til hver artikkel.
Inform er beregnet på
studenter fra de som kan litt engelsk fra før til de med noe avanserte
kunnskaper. Selv om språket nødvendigvis må være
forholdsvis enkelt, synes jeg at stoffet og presentasjonen med fordel kunne
vært litt mindre platt - det er tross alt voksne som skal gjennomgå
det. Et spennende aspekt ved både Inform og Executive English
er imidlertid at ens egen uttale og stavelsestrykk blir sammenlignet med
den innfødte talerens, slik at resultatene fremstilles grafisk på
skjermen.
Programmene inneholder et minimum
av oversettelse - det gis kun korte kontekstuelle forklaringer til vanskelige
ord og idiomatiske uttrykk. Grammatiske forklaringer fins overhodet ikke
- MacEnglish er fullstendig basert på en kommunikativ tilnærmingsmåte
til tilegnelse av fremmedspråk.
I Pronunciation Plus lærer
en lydene i amerikansk engelsk med utgangspunkt i likheter/ulikheter med
lydene i ens eget språk (foreløpig bare japansk, men en spansk
versjon planlegges). Hver leksjon starter med individuelle lyder, og går
så videre til ord, setninger og dialoger. Det tilbys bl.a. animasjoner
som viser hvordan en skal plassere tungen og bevege lepper og kjever.
MacEnglish er utviklet av
språklærere i firmaet Proficiency, Salt Lake City, Utah. I
Europa kan mer informasjon fås fra: MacEnglish, Franziskanerstr.
36, 8000 München 9. Tlf. + 49 89 4487081. Fax: + 49 89 483789.
Kristin Natvig